Nem beszélve arról, hogy a
megjelenésük óta szó szerint folyamatosan játsszák az Interneten. A cég
előrukkolt végre a Call of Duty-val(a továbbiakban COD), ami, nekem
elhihetitek magasra tette a mércét. Már megint, mondhatnánk, hiszen a
Wolf idejében is ezt éreztük, és mégis sikerült magasabbra tenni.
Körülbelül 2 nap telt el amióta befejeztem a játékot, így elmondhatom,
hogy az élmények nagyon frissek, és még most is a játék hatása alatt
vagyok. Mikor a screenshotokat készítettem nektek a mentéseim alapján,
sokszor előfordult, hogy a kép mentése után elcsábított újra a játék egy
kis lövöldözésre. Gondolom, ebből kiderül, hogy a játék magával ragad,
egyszerűen abbahagyhatatlan, és még azt sem ígérhetem, hogy hamar
kigyógyulsz belőle. Nekem nem sikerült. Eme kis bevezető után lássuk
hát, hogy játékmenetben mit is kínál ez a kis gyöngyszem: ![]() A COD felépítése egyedi, hiszen a
játék folyamán először az amerikai oldalon küzdünk, majd az angolok
táborában folytatjuk, és legvégül a szovjet vörös hadsereg harcosaként
fejezzük be a küldetéssorozatot. Az előzetesekben nagy hangsúlyt
helyeztek arra, hogy a háborút nem egy ember nyerte meg, hanem az
összehangolt csapatok diadala volt. A játék folyamán talán nincs is
olyan küldetés, ahol egyedül kellene harcolnunk. Mindig mellettünk
vannak csapattársaink, akik mindig kiveszik a részüket a harcból. Nagyon
tetszett, hogy a virtuális világba a játékos csak belecsöppent, és nem
az ő kedvéért jött létre. Sokszor előfordult, hogy nekem kellett a
csapatom után rohanni. Nem vagyunk mi tábornokok, még csak őrmesterek
sem, akik kedvükre dirigálhatnak. Egyszerű közlegényt alakítunk. Itt a
következő fontos pont. Folyamatosan feladatokat kapunk a felettesünktől,
azaz a csapatból kiválaszt minket-általában ezt a nevünk harsány
ordításával tudatja velünk-és kapunk egy-egy kisebb feladatot. Pl.:
nekünk kell fedezni valakit, avagy nekünk kell felrobbantani az adott
objektumot. Fantasztikus, ahogy a játék érezteti velünk a csapatmunka
fontosságát. ![]() Mi is csak egy parányi részei
vagyunk a háborúnak, de rajtunk is múlik sokminden. Már volt ilyesfajta
próbálkozás más játékokban is Pl.: a testvérnek mondható Medal of
Honor-ban is, de az a COD közelében sem jár. Ezt a játékot direkt erre
hegyezték ki. Nagyon jól sikerült. Az élvezetes játékmenetet még az
ellenfelek sem rontják el. Egyáltalán nem buták, mint ahogy azt sajnos
sok játékból már megszokhattuk. Nem rohannak feléd idiótán, egyenesen
bele a célkeresztbe, hanem okosan, fedezékből tüzelnek. Ismerik a
guggolást is, így amíg újratöltik fegyvereiket, addig leguggolnak, és
nem nyújtanak szekrény méretű célpontot neked. A játékosnak nincs
egyszerű dolga, hiszen nem tudhatod, hogy mikor bukkan föl a fedezékből
újra. Előfordult, hogy Rambo stílusban kiszaladtam a fedezékből, hogy
lekaszáljam őket, de nem sokáig jutottam. Az ellenség sem egyedül jön,
hanem csapatban támadnak, és fedezéket keresnek. Sokszor állóháború
alakult ki a pálya egyes részein. Mindig fontos volt, hogy jó fedezéket
találjak magamnak, mert a nélkül nem sokáig éltem volna. Vannak kemény
szituációk is, de az esetek nagy részében azért megoldható a feladat.
Minden pálya elején megkapunk egy rövid leírást az adott küldetés
történetéről. ![]() Az amerikai küldetéssorozatok között
például főhősünk, Martin közlegény naplóját olvassuk, melyből
megtudhatjuk, hogy hol is vagyunk, és egy kis történelmi olvasmánynak
sem utolsó. Tükröződik benne a katona félelme, és az egész félelmetesen
valósághű. Nem tudom, hogy az Infinity Ward-os srácok hogy készítették
ezeket a feljegyzéseket, de van egy olyan gyanúm, hogy II. világháborús
veteránokat vettek rá, hogy segítsenek benne, mert ilyet kitalálni
lehetetlen. Remélem, hogy valaki el fogja készíteni a játék
magyarítását, hogy azok is élvezhessék, akik nem tudnak olyan jól
angolul. A játékélmény szempontjából mindenképpen fontos, hiszen
teljesen azonosulni lehet az adott katonával. A brit küldetéssorozat
egészen más szemszögből mutatja be a háborút. Itt játszhatjuk végig a
benouvillei híd ostromát, amely az egyik legélvezetesebb, és egyben
legnehezebb része volt a játéknak. Túszszabadítások, titkos küldetések,
és egyéb nyalánkságok várnak még rátok, de nem akarom lelőni a poént. És
most jött el annak az ideje, amikor is belekezdek a szovjet
küldetéssorozatba, ami a 3 közül szerintem a legjobban sikerült.
Elmondható, hogy ez a rész teljes egészében az Ellenség a kapuknál
című világháborús drámára épül. ![]() Rengeteg jelentet elloptak a
készítők a filmből, sőt voltak olyanok, melyeket nemes egyszerűséggel
átemeltek a játékba. Fantasztikus érzés, mikor a látott jelenetet te is
végigjátszhatod, már-már a saját bőrödön érzed a háborús borzalmakat.
Gondolok itt a folyón való átkelésről, ahol melletted robbantják föl a
társaidat szállító hajókat. Vagy a partraszállást, ahol szinte a
dock-oknál kezdődik a frontvonal, és te csak 5 db lőszert kapsz, ahogyan
a filmben. -Menj fiam! Üvöltik a füledbe, és már hasalsz is le, mert
különben elkaszálnak az Mg42-esek. Aztán ott van még a Vörös téri csata.
Az már csak igazi túlélőfutam, amikor is 5 lőszerrel a kezedben
rohansz az Mg42-esek felé, és az elesett katonák fegyvereit tudod csak
felvenni egy idő után. Hihetetlen élmény. Persze negatív értelemben. A
hasonló témájú játékokkal szemben itt befejezzük, hogy ne keltsek
képzavart végigjátsszuk a II. világháborút, hiszen a cél nem más mint
Berlin, és a játék végén ott lehetünk a győzelem pillanatában is. Erről
többet nem mondhatok. Játsszátok végig ti is a játékot, és élvezzétek,
ahogyan én tettem. ![]() A fegyverekre szintén nagy hangsúly
került, amik mind a programozók, mind a modellezők keze munkáját
dicséri. A fegyvermodellekről nincs mit elmondani, ugyanis véleményem
szerint teljesen valósághű, sokpoligonos modellek. Szemetgyönyörködtető,
ahogyan az animációjukat megoldották. Minden fegyvert kétféleképpen
lehet a kezedben tartani. Először is úgy ahogyan eddig megszokhattuk más
játékokban: előtted van a puska csöve, és a képernyő közepén egy nagy
fehér célkereszt. Másodlagosan pedig magad elé emelheted a puskát, és
belenézhetsz az igazi célkeresztbe. Így sokkal pontosabban tudsz
célozni, habár a mozgásod is lelassul. Fedezékből például nagyon sokat
fogjátok használni. Rengeteg fegyverrel találkozhatunk a játékban:
amerikai oldalon az M1 Grand, és M1A1 Carabine puskákkal, a méltán egyik
leghíresebb amcsi géppisztollyal a Thompsonnal, és a Colt .45 9mm-es
pisztollyal. A britek is büszkélkedhetnek fegyvereikkel, hiszen ott
találhatjuk az amcsi M1 Grand puska brit megfelelőjét a LEE Enfield-et,
valamint a brutális Bren LM6-ot, és a szép kis pusztításra képes MK1
Fraggranade-et. Megint kiemelném a szovjet oldalt, ahol megtalálhatjuk a
filmből ismert Mosin Nagant-ot, és a híres dobtárast a PPHs-t. ![]() Itt még nem zárhatjuk le a
fegyverarzenált, mert az elesett németek fegyvereit is használhatjuk.
Simán lecserélhetjük fegyvereinket az övékére, amikor csak kedvünk
tartja. Erre sokszor szükség is van, mert van olyan küldetés, ahol
igencsak fogytán van a lőszer. Felvehetünk tőlük Stielhandgarante-t,
avagy KAR98k puskát, és az MP40-est, ami semelyik világháborús játékból
nem hiányozhat. A játék során van úgy, hogy használnunk kell a
Panzerfaust nevű német páncélöklöt a tankok ellen, de lesz olyan
küldetés is, hogy mi magunknak kell megbirkóznunk egy tank
irányításával. Itt szeretném megemlíteni a hangokat. Nagyon el vannak
találva. A puska visszhangja 4-5 másodpercig is szól a hegyek között,
minden géppisztolynak más-más hangja van, amit lehetetlen leírni,
egyszerűen érezni kell. A robbanások fülsiketítő robaja, ahogy a katonák
ordítanak, ezek mind hozzátartoznak a csodás élményhez. ![]() A grafikáról nem sok szó esett.
Tudni kell, hogy a játék a majdnem 4 éves Quake 3 motorját használja.
Egyszerűen fantasztikus, hogy mit ki nem hoznak a programozó srácok egy 4
éves motorból. Tökéletes. Minden a helyén van, a textúrák (ha akarod)
tűélesek, a felbontást akár 1600X1200-ig tolhatod, csak legyen hozzá
vasad. A modellekből van úgy, hogy egyszerre nagyon sok rohangál a
pályán, de a motor elbírja. Féltem ettől az elején, de alaptalan volt.
Szinte rezzenéstelenül bírta a gép, ha előugrott a bokorból 8 német
soldat. Egyetlen negatívumként, ha feltétlenül mondani kell egyet, a
hosszú töltögetési időt dugnám a készítők orra alá, de nem vészes, ki
lehet bírni, és a sok RAM megoldja a problémát, már ha ezt egyáltalán
problémának lehet nevezni. A játékban van multiplayer opció is. Volt szerencsém kipróbálni interneten, és elmondhatom, hogy nagyon jó, van egy olyan sanda gyanúm, hogy ez lesz a következő WOLF. Mindennap vannak playerek a servereken, és ha jók akartok lenni, akkor még most kezdjetek el gyúrni, mert már elég profik a srácok. Összegzés: A Call of Duty egy olyan játék, amely megéri a pénzét. Kellően hosszú, többrétű, és fantasztikus játékélményt nyújt. A grafika remek, a hangok elképesztők, egyszerűen kihagyhatatlan kategória. Sok helyről hallottam, hogy túl könnyű a játék. Azoknak azt üzenem, hogy próbálják ki veteran nehézségi szinten is. |